SAMEN
Inclusieve communicatie traject
Inclusieve merken
hebben de toekomst
Nederland is al heel divers
2 miljoen mensen met een beperking
25% heeft een migratieachtergrond
300.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
900.000 mensen leven onder de armoedegrens
Bijna 10% is neurodivergent
​
En wordt steeds diverser
- Bij Gen Z valt 48% onder LHBTI+
- In de Randstad heeft 50% een migratieachtergrond
​
Authentieke representatie maakt van neutrale klanten echte fans.
​
De Studio Samen aanpak
Bij Studio Samen geloven we dat:
​
​
-
Je inclusieve communicatie niet kan borgen met een eenmalige workshop
-
Een diverse doelgroep jouw team belangrijke inzichten zal geven
-
Jouw team zelf de beste oplossingen kan bedenken voor jullie specifieke situatie.
​
Na werken met Studio Samen heb je een blijvend inclusief communicatieproces ontworpen.
√ Op basis van inzichten uit jouw gewenste doelgroep
√ Vanuit bestaande diversiteit binnen jouw team
√ Klaar om mee te veranderen met de maatschappij
√ Veilige leeromgeving waarin alle vragen welkom zijn
√ Niet belerend maar faciliterend
Inclusief in 7 stappen
1. Voorbereiding
Als je aan de slag gaat met het inclusieve communicatie traject, moeten er een aantal zaken geregeld worden. We bepalen welke teamleden waarbij moeten zijn en plannen de live sessies. Daarnaast vragen we om cijfers, beleid en input vanuit huidige campagnes en eerder onderzoek.
2. Kick-off sessie
In deze interactieve, actiegerichte en hoopgevende workshop definiëren we samen wat we verstaan onder inclusieve communicatie. Vanuit de kernwaarden en strategie van het bedrijf komen we tot definities van diversiteit, inclusie en inclusieve communicatie.
​
3. Focusgroep
Door middel van een focusgroep haalt Studio Samen inzichten op over de perceived identity. De focusgroep wordt zorgvuldig samengesteld om een zo breed mogelijke diversiteit aan mensen aan het woord te laten.
4. DEI Heidag
Het volledige team is uitgenodigd om bij Social Impact Factory Utrecht een inclusief communicatieproces te creëren. We beginnen met de inzichten uit de focusgroep, ontdekken waar we perspectieven missen en komen tot ideeën over hoe we deze juist blijvend kunnen borgen. Uiteraard met (vegan / halal) lunch, voldoende beweging, daglicht en frisse lucht.
5. Proces uitvoeren
Het plan van aanpak wordt uitgevoerd. Studio Samen ondersteunt met advies, netwerk en uitvoering. Denk aan: contact leggen met influencers, een vacature opstellen, gesprekken voeren voor de opzet van een werkgroep of een testpanel samenstellen.
​
6. Meten is weten
​
Studio Samen test hoe de communicatie ontwikkeld met het nieuwe proces wordt ontvangen door een diverse doelgroep. Deze inzichten worden gebruiken we voor de laatste sessie.
​
7. Live sessie: terugkijken
​
Wat zijn de resultaten van het proces? Kan er nog iets bijgesteld worden? We analyseren op zowel succes van de campagne als gelijkwaardigheid en duurzaamheid van het proces. Wat kan er nog worden verbeterd? Welke learnings nemen we mee?